🔴معیار وحدت در احادیث و روایات اهل بیت معصومین سلام الله اجمعین { اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُوا }و اما  تفسیر آن در کلام اهل بیت در مورد این آیه ی قرآن🔴

💢ابن عباس می گوید : نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله و سلم بودیم،فردی اعرابی نزد حضرت آمد و گفت:


🔺یارسول الله!
🔺شنیدم فرمودید: واعتصموا بحبل الله جمیعا.
☡به ریسمان خداوند چنگ بزنید-حبل الله چیست،که به آن چنگ بزنیم؟
💢نبی خاتم صلی الله علیه و آله و سلم دست به دست حضرت علی امیرصلوات الله علیه زده فرمودند: 
🔺تمسکوا بهذا فهوهذا الحبل المتین.
🔺متمسک به ایشان شوید که اوست ریسمان استوار
📕ینابیع الموده جلد۱ صفحه۳۵۶
📕غایه المرام جلد۳صفحه ۳۳
📕البرهان جلد ۱صفحه۶۷۲
📕شرح احقاق الحق جلد۳صفحه۵۴۰
📕و جلد۱۴صفحه ۳۸۴
📕و جلد ۲۰صفحه ۲۰۴
📕کفایة الخصام صفحه۳۴۳
💢امام باقر علیه السلام در تفسیر آیه ی شریفه ی بحبل الله فرمودند: خداوند می دانست که امت پس از پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم پراکنده شدهُ اختلاف خواهند نمود ، لذا آن ها را مانندامت های گذشته ازتفرقه نهی کرده وبه آن ها دستورداد که برولایت آل محمدعلیهم السلام اجتماع کنندُمتفرق نشوند.
📕تفسیرعلی بن ابراهیم قمی جلد ۱صفحه ۱۰۸
📕بحارالانوار جلد ۳۶صفحه ۲۰
📕و جلد ۶۵صفحه ۲۳۳
📕تفسیر صافی جل ۱صفحه ۳۶۶
📕البرهان جلد ۱ صفحه ۶۷۲
📕تفسیر نور الثقلین جلد ۱صفحه ۳۷۸
📕غایه المرام جلد ۳صفحه ۳۷
💢ابن یزید گوید: از امام موسی کاظم سلام الله علیه درباره  آیه واعتصموا بحبل الله پرسیدم ، فرمودند: ریسمان محکم و استوارخداوند،علی بن ابیطالب صلوات الله علیه است.
📕تفسیر عیاشی جلد ۱صفحه ۱۹۴
📕بحارالانوار جلد ۳۶صفحه ۱۵
📕و جلد ۶۵صفحه ۲۳۳
📕تفسیر صافی جلد ۱ صفحه ۳۶۵
📕تفسیر البرهان جلد ۱صفحه ۶۷۲
📕تفسیر نور الثقلین جلد ۱صفحه ۳۷۷
📕تفسیر کنز الدقائق جلد ۳صفحه ۱۸۵
📕غایه المرام جلد ۳صفحه ۳۷
☡معیار وحدت در احادیث و روایات اهل خلاف از اهل بیت چیست؟
☡حبل الله در قرآن کریم به چه معنا می‌باشد؟

💢امام صادق علیه السلام فرمودند؛ اعتصام به حبل الله در این آیه از کلام خداوند تبیین شده:
🔺واعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعَاً وَ لَا تَفَرَّقُوا.
🔺و نَحْنُ حَبْلُ اللَّهِ‏.
💢مراد از اعتصام در این آیه، تمسّک به ولایت ما اهل بیت علیهم السلام است.
🔺وحدت مسلمین، تنها از طریق محوریّت حبل الله محقق می ‌شود. 
🔺﴿ لا تَفَرَّقُوا ﴾ یعنی کسی که ولایت مولاامیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام را ترک کند، از عرصه ایمان به‌ خدا و رسول الله و متعاقباً از اسلام خارج می‌شود.
📕مفتاح النجا، صفحه ٧
📕نور الابصار، صفحه ١١٢
📕اسعاف الراغبین، صفحه ۱۰۹
📕رشـفة الصادی، صفحه ۲٤
📕الدّر المنثور، جلد ۲، صفحه ۶۰.
📕الصواعق المـحرقة، صفحه ٩٠
📕الکشف و البیان، جلد ٢، صفحه ١٧
📕شواهد التّنـزیل، جلد ١، صفحه ١٣٠