بایگانی دی ۱۳۹۵ :: شیعه امام علی علیه السلام

شیعه امام علی علیه السلام

انچه شیعیان برایتی باید بدانند

۲۶ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

اثبات_خلافت_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام 7

اثبات_خلافت_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام 7


قسمت7


حدیث طیر


-از جمله روایاتی که بر ولایت و برتری مطلق امیرالمومنین علی علیه السلام بر همه صحابه از جمله، ابوبکر، عمر و عثمان دلالت دارد، روایت طیر (۱) (پرنده) است،که دست کم هشت روایت با سند صحیح در این باره وارد شده است تنها به گفته حاکم نیشابوری این روایت را بیش از ۳۰ تن از صحابه روایت کرده اند.

متن حدیث:

طبق برخی روایات، انس بن مالک، خادم پیامبر صلی الله علیه وآله گوید:

در خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله بودم که کبوتری بریان برای حضرت آوردند.

پیامبر صلی الله علیه و آله با دیدن آن دست به دعا گشود و عرضه داشت: بارخدایا بهترین خلق خود را بفرست تا با من هم غذا گردد.

من پیش خود گفتم کاش آن شخص یکی از انصار باشد.

ناگهان علی علیه السلام از راه رسید و اجازه ورود خواست، من گفتم:پیامبر صلی الله علیه وآله به کاری مشغول است.

این کار امیرالمومنین علیه السلام تا سه مرتبه تکرار شد تا اینکه خود باصدای بلند پیامبر صلی الله علیه و آله را صدازد و پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: در را باز کن! آنگاه از علی علیه السلام پرسید چه کسی مانع ورود تو گردید؟

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود؛ انس سه بار مرا رد کرد.

حضرت پرسید :ای انس چه چیز باعث این کار تو شد؟

گفتم ای رسول خدا صلی الله علیه و آله من دعای شمارا شنیدم و خواستم این توفیق نصیب فردی از قبیله من گردد.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود هرکس به فکر مردی از قبیله خویش است (۲)


حاکم پس از روایت درباره سند آن چنین نظر داده:

این روایت بر اساس شرایط بخاری و مسلم صحیح است اما آن دو روایت نکرده اند.علاوه برآنکه سند این روایت از طریق علی علیه السلام، سفینه (خادم پیامبرصلی الله علیه وآله)و ابوسعید خدری صحیح می باشد و آن را بیش از ۳۰ نفر روایت کرده اند.



عایشه و حفصه دنبال کسب فضیلت حدیث طیر برای پدران خود


-طبق برخی دیگر از روایات، عایشه و حفصه با شنیدن این دعا آرزو کردند که این افتخار نصیب پدران آنان گردد؛ اما امیرالمومنین علی علیه السلام که از موضوع بی خبر بود به خواست خدا ناگهان از راه رسید:

انس گوید:

کبک بریان شده ای را همراه نان و ظرف شیری نزد پیامبر صلی الله علیه وآله آوردند؛ حضرت با دیدن آن فرمود : خدایا محبوب ترین مخلوق خود رابفرست تا با من هم غذا گردد!

عایشه گفت : خدا کند آن شخص، پدر من باشد.

حفصه گفت : خدا کند آن شخص، پدر من باشد.

انس گوید:من نیز آرزو کردم آن شخص سعد بن عباده از قبیله من باشد.

ناگهان صدای در را شنیدم و خارج شدم، دیدم علی علیه السلام است؛ گفتم:پیامبر صلی الله علیه وآله مشغول کاری است؛ علی علیه السلام بازگشت، دوباره صدا را شنیدم خارج شدم،دیدم علی علیه السلام است، تا اینکه پیامبر صلی الله علیه وآله صدا راشنید و فرمود کیست؟ گفتم: علی علیه السلام است.

پیامبر صلی الله علیه وآله تا شنید علی علیه السلام است دست به آسمان، عرضه داشت:خدایا اورا دوست بدار! خدایا اورا دوست بدار! (۳)

_________________________


۱ـ در برخی از روایات "طیر" در برخی "طائر" (پرنده) در برخی دیگر "حجل" (کبک) و در برخی دیگر"فرخ"(کبوتر) آمده است.


📚 اسناد از اهل سنت

۲ـ المستدرک علی الصحیحین جلد ۳ صفحه ۱۴۱ حدیث ۷۱۸۶ الحاکم النیسابوری.

۳ـ البدایه و النهایه جلد ۷ صفحه ۳۵۱ ابن کثیر قرشی

المطالب العالیه بزوائد المسانید الثمانیه جلد ۱۶ صفحه ۱۰۸ ابن حجر العسقلانی


#حدیث_طیر

#حاکم_نیشابوری

#انس_بن_مالک

۲۹ دی ۹۵ ، ۱۳:۱۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیدامیرحسین اکبری

اثبات_خلافت_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام6


#اثبات_خلافت_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام.


قسمت 6


📜 حدیث نجوم


💠. روایتی که احمد بن حنبل، طبرانی، حاکم ، رویانی و دیگران از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل کرده اند که آن حضرت فرمود:


🔸ستارگان مایه امنیت و آسایش اهلی آسمان هستند، اگر ستارگان از آسمان بروند اهل آسمان نیز از بین می روند، و اهل بیت من نیز مایه امنیت و نجات اهل زمین هستند که چون اهل بیت من نباشند اهل زمین از بین میروند.🔸


📚 منابع از کتب اهل سنت

۱- فضائل الصحابه جلد ۲ صفحه ۶۷۱ حدیث ۱۱۴۵ احمد بن حنبل

۲- المعجم الکبیر جلد ۷ صفحه ۲۲ للطبرانی 

۳- المستدرک و بذیله التلخیص للذهبی جلد ۲ صفحه ۴۴۸ ، جلد ۳ صفحه ۱۴۹ ، جلد ۳ صفحه ۴۵۷ للحاکم النیشابوری 

۴- مسندالرویانی جلد ۲ صفحه ۲۵۳ لمحمد بن هارون الرویانی

۵- استجلاب ارتقاء الغرف جلد ۲ صفحه ۴۷۷ حدیث ۲۱۱ للحافظ السخاوی..


#حدیث_نجوم

#احمد_بن_حنبل

۲۹ دی ۹۵ ، ۱۳:۰۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیدامیرحسین اکبری

سرنوشت عایشه

🔴سرنوشت #عایشه:


📚چنانچه تاریخ گزارش میدهد:

رفته رفته عواملی چند به دست هم  داد

تا اینکه بین عایشه و #معاویه اختلاف افتاده وباعث شد تا روز به روزکینه وعداوت بین آن دو شدید تر گردید به حدی که منجر به مرگ عایشه شد.


عده ای از مورخین عامه در این باره مینویسند:


1⃣معاویه در مدینه دستور داد چاهی را در خانه او حفر کنند،روی آن چاه را با خاشاک گرفت و روی آن  خاشاک میزی گزاشت.

سپس عایشه را به مهمانی دعوت کرد.

هنگامی که عایشه امد و روی میز نشست

هماندم به قعر چاه فرو رفت!

معاویه هم سر آن چاه را با آهک گرفت و

همانجا قبر عایشه شد.

سپس معاویه ازمدینه به مکه حرکت کرد

🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸

2⃣دعوت معاویه از عایشه اواخر شب بود

عایشه سوار بر الاغ شد وبه همراه غلامش وارد بر معاویه گردید.

معاویه بسیار از عایشه احترام کرد

و اورا به جلوس در جایگاهی تعارف نمود.

همین که عایشه در آن مکان نشست به چاه افتاد!

معاویه غلام وی و الاغش را نیز در چاه افکند تا کسی از ماجرا مطلع نشود.

اما رفته رفته این ماجرا  توسط عده ای

از بستگان معاویه کشف شد.

☑️سندها:

کامل بهائی؛ج2،ص270

ربیع الابرار زمخشری وحافظ ابی نعیم در

تاریخش به نقل از: پند های جاویدان اشتهاردی،ص623

صراط المستقیم؛جلد3،ص45

فلک النجاه فی الامامه والصلاه فتح دین حنفی؛ص61بصورت مختصر


۲۹ دی ۹۵ ، ۱۳:۰۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیدامیرحسین اکبری

محمد بن اسماعیل بخارى مى‌نویسد

محمد بن اسماعیل بخارى مى‌نویسد:


🔹وعَاشَتْ بَعْدَ النبی صلى الله علیه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّیَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌّ لَیْلًا ولم یُؤْذِنْ بها أَبَا بَکْرٍ وَصَلَّى علیها🔹


 فاطمه پس از رسول خدا شش ماه زنده بود و چون از دنیا رفت همسرش علی شبانه او را دفن کرد و به ابوبکر خبر نداد و خودش بر بدن فاطمه نماز خواند.


📚 منابع از کتب اهل سنت

۱- البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله (متوفای256هـ)، صحیح البخاری، ج 4، ص 1549، ح3998

۲- کتاب المغازی، باب غزوة خیبر، تحقیق د. مصطفى دیب البغا، ناشر: دار ابن کثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.



ابن قتیبه دینورى در تأویل مختلف الحدیث مى‌نویسد:


🔹وقد طالبت فاطمة رضی الله عنها أبا بکر رضی الله عنه بمیراث أبیها رسول الله صلى الله علیه وسلم فلما لم یعطها إیاه حلفت لا تکلمه أبدا وأوصت أن تدفن لیلا لئلا یحضرها فدفنت لیلا🔹


فاطمه از ابوبکر میراث پدرش رسول خدا را درخواست نمود و چون ابوبکر سرپیچى کرد سوگند یاد کرد که دیگر با وى سخن نگوید و وصیت کرد شبانه او را دفن کنند تا ابوبکر در تشییعش شرکت نکند.


📗سند از کتب اهل سنت

الدینوری، أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتیبة (متوفای276هـ)، تأویل مختلف الحدیث، ج 1،‌ ص 300، تحقیق: محمد زهری النجار، ناشر: دار الجیل، بیروت، 1393، 1972.



و عبد الرزاق صنعانى مى‌نویسد:


🔹عن بن جریج وعمرو بن دینار أن حسن بن محمد أخبره أن فاطمة بنت النبی صلى الله علیه وسلم دفنت باللیل قال فر بها علی من أبی بکر أن یصلی علیها کان بینهما شیء🔹


از حسن بن محمد نقل است که گفت: فاطمه دختر پیامبر شب دفن شد تا ابوبکر بر پیکرش نماز نخواند؛ زیرا کدورتى بین آن دو وجود داشت.


 ⏪ و در ادامه نیز مى‌گوید:


🔹عن بن عیینة عن عمرو بن دینار عن حسن بن محمد مثله الا أنه قال اوصته بذلک.🔹


از حسن بن محمد نیز همانند روایت پیشین نقل شده است؛ الا این که در این روایت گفته شده: فاطمه بر دفن شبانه وصیت کرد


📕 سند از کتب اهل سنت

 الصنعانی، أبو بکر عبد الرزاق بن همام (متوفای211هـ)، المصنف، ج 3،‌ ص 521، ح 6554 و ح 6555، تحقیق حبیب الرحمن الأعظمی، ناشر: المکتب الإسلامی - بیروت، الطبعة: الثانیة، 1403هـ.


#فاطمه_زهرا_س 

#ابوبکر

#بخاری 

#ابن_قتیبه 

#عبدالرزاق_صنعانی 


۲۹ دی ۹۵ ، ۱۲:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیدامیرحسین اکبری

عمر به ابن عباس گفت

عمر به ابن عباس گفت :

 إنّ أحراهم إن ولیها أن یحملهم على کتاب اللّه  وسنّة نبیّهم صاحبک،  یعنی علیّاً. 

سزاوار ترین شخص برای وادار کردن مردم بر کتاب خدا وسنت رسول خدا صاحب تو (علی ) است .

📚منبع اهل سنت: 

📔 تاریخ المدینة المنورة: 883/3، بتحقیق فهیم محمد شلتوت، 1410


🤔خب جناب این حقیقت رو میدونستی وخلافت رابه دیگران دادی؟

              ⁉️❕❔⁉️❕❗️❔

اتفاقاهمین سؤال راپسرعمرازش پرسیدببینید👇همه ازکتب سنی

            👇👇👇👇👇


📚در کتاب تاریخ مدینة دمشق ج42/ص428 همین روایت را با مضامین مختلف آورده است که در یکی از آنها به نقل ازپسرعمرآمده است :


قال عمر لأصحاب الشورى لله درهم إن ولوها الأصلع کیف یحملهم على الحق وإن حملا على عنقه بالسیف قال فقلت أتعلم ذلک منه ولا توله ... 


#عمر گفت اگر این کار را به شخص کم مو بسپارند ایشان را به حق وادار می کند اگر چه بر گردنش شمشیر برگیرد . پس به او گفتم این را از او می دانی و او را #خلیفه نمی کنی؟😳 ...⁉️


📚شبیه این مضامین در الکامل فی التاریخ ج2/ص460 و تاریخ الطبری ج2/ص580 و تاریخ الإسلام ذهبی ج3/ص639 و... و شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج 13 ص 260 آمده است .



۲۹ دی ۹۵ ، ۱۲:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیدامیرحسین اکبری

ممانعت از نماز ابوبکر بر جنازه حضرت زهرا سلام الله علیها

ممانعت از نماز ابوبکر بر جنازه حضرت زهرا سلام الله علیها

🔹🔹روى البخاری عن عائشة: أَنَّ فَاطِمَةَ عَلَیْهَا السَّلاَمُ بِنْتَ النَّبِیِّ صلى الله علیه وسلم … وَعَاشَتْ بَعْدَ النَّبِیِّ صلى الله علیه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ، فَلَمّبَا تُوُفِّیَتْ، دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌّ لَیْلاً، وَلَمْ یُؤذِنْ بِهَا أَبَا بَکْرٍ وَصَلَّى عَلَیْهَا، وَکَانَ لِعَلِیٍّ مِنَ النَّاسِ وَجْهٌ حَیَاةَ فَاطِمَةَ، فَلَمَّا تُوُفِّیَتِ اسْتَنْکَرَ عَلِیٌّ وُجُوهَ النَّاسِ.🔹🔹


 بخاری از عایشه نقل می کند: فاطمه بنت محمد بعد از پیامبر شش ماه زنده بود. و زمانی که از دنیا رفت. دفن کرد او را همسرش علی شبانه و اجازه نگرفت از ابوبکر و نماز خواند بر همسرش..


📚 اسناد از کتب اهل سنت

صحیح بخارى، ج ۵، ص ۸۲، ح ۴۲۴۰، 

کتاب المغازى، باب غَزْوَةُ خَیْبَرَ،

 صحیح مسلم، ج ۵، ص ۱۵۴، ح ۴۴۷۰، 

کتاب الجهاد والسیر (المغازى )، باب قَوْلِ النَّبِیِّ صلى الله علیه وسلم «لاَ نُؤرَثُ مَا تَرَکْنَا فَهُوَ صَدَقَةٌ»


#شهادت_حضرت_زهرا_س 

#بخاری

#ابوبکر

۲۹ دی ۹۵ ، ۱۲:۵۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیدامیرحسین اکبری

نزدیکان پیامبر صلی الله علیه واله چه کسانی هستند


نزدیکان پیامبر صلی الله علیه واله چه کسانی هستند؟



1141 - وَفِیمَا کَتَبَ إِلَیْنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سُلَیْمَانَ الْحَضْرَمِیُّ، یَذْکُرُ أَنَّ حَرْبَ بْنَ الْحَسَنِ الطَّحَّانَ حَدَّثَهُمْ قَالَ: نا حُسَیْنٌ الْأَشْقَرُ، عَنْ قَیْسٍ، عَنِ الْأَعْمَشِ، عَنْ سَعِیدِ بْنِ جُبَیْرٍ، عَنِ ابْنِ عَبَّاسٍ قَالَ: لَمَّا نَزَلَتْ {قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى} [الشورى: 23] ، قَالُوا: یَا رَسُولَ اللَّهِ، مَنْ قَرَابَتُنَا هَؤُلَاءِ الَّذِینَ وَجَبَتْ عَلَیْنَا مَوَدَّتُهُمْ؟ قَالَ: «عَلِیٌّ، وَفَاطِمَةُ، وَابْنَاهَا عَلَیْهِمُ السَّلَامُ» .

سند روایت 

فضائل الصحابة ج2 ص669 المؤلف: أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشیبانی (المتوفى: 241هـ)، المحقق: د. وصی الله محمد عباس، الناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1403 - 1983، عدد الأجزاء: 2.

ترجمه روایت

هنگامى که آیه «قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى» نازل شد از پیامبر اسلام (صلى الله علیه و آله و سلم) سؤال کردند یا رسول الله نزدیکان تو چه کسانى هستند آنهایى که دوستى آنها بر ما واجب و لازم شده کیستند؟ پیامبر (صلى الله علیه و آله و سلم) فرمود: على و فاطمه و فرزندان آنها (علیهم السلام) پیامبر این مطلب را سه بار فرمود».


۲۹ دی ۹۵ ، ۱۲:۵۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیدامیرحسین اکبری

عزیزان اهل سنت امام زمان شما چه کسی است

عزیزان اهل سنت امام زمان شما چه کسی است؟؟!!


2025 - حَدَّثَنَا أَبُو دَاوُدَ قَالَ: حَدَّثَنَا خَارِجَةُ بْنُ مُصْعَبٍ، عَنْ زَیْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ: سَمِعْتُ النَّبِیَّ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ یَقُولُ: «مَنْ مَاتَ بِغَیْرِ إِمَامٍ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً، وَمَنْ نَزَعَ یَدًا مِنْ طَاعَةٍ جَاءَ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لَا حُجَّةَ لَهُ»

سند روایت

مسند أبی داود الطیالسی ج3 ص425 المؤلف: أبو داود سلیمان بن داود بن الجارود الطیالسی البصرى (المتوفى: 204هـ)، المحقق: الدکتور محمد بن عبد المحسن الترکی، الناشر: دار هجر - مصر، الطبعة: الأولى، 1419 هـ - 1999 م، عدد الأجزاء: 4.

ترجمه روایت

ابن عمر می‌گوید: از رسول خدا صلی الله علیه وسلم شنیدم که فرمود: هر کسی بدون امام بمیرد،‌ به مرگ جاهلی مرده است و هر کسی که دست از اطاعت (حاکم یا امام) بردارد، روز قیامت بدون حجت محشور می‌شود. 


۲۹ دی ۹۵ ، ۱۲:۵۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیدامیرحسین اکبری

هجوم به بیت فاطمه‌ علیهاالسّلام

☑️ شرح مختصری از منابع نامه ای که عمر بن خطاب در آن اقدامات خود در هجوم به بیت فاطمه‌علیهاالسّلام را شرح داده است،↙️


 از میان منابع متعدّدی که در کشف حوادث خون‌بار سقیفه، به این نامه تاریخی استناد کرده اند، کتاب «مثالب النواصب»، تألیف «علّامه ابن شهر آشوب مازندرانی، متوفّای 588 هـ» و پس از آن، کتاب «بحار الأنوار»، تألیف «علّامه محمّد باقر مجلسی، متوفّای 1111 هـ» از اهمّیّت فوق‌العاده‌ای برخوردار می‌باشند.


🔵علّامه مجلسی ـ به واسطه اجازهای که دریافت نموده است ـ ، متن نامه را با ذکر سلسله سند، از کتاب «دلائل الامامه» منسوب به «محمّد بن جریر طبری امامی صغیر، متوفّای قبل از نیمه اوّل قرن 5 هـ» نقل مینماید که این منبع در مقایسه با کتاب «مثالب النواصب» از قدمت بیشتری برخوردار میباشد.


🔴در اواسط نامه ای که علّامه مجلسی آن را از جلد دوم کتاب «دلائل الامامه» نقل مینماید، با عبارت «وَ فِی رِوایَةٍ اُخری» مواجه می‌شویم که می‌تواند حاکی از آن باشد که نویسنده «دلائل الامامه» در هنگام درج نامه، حدّاقل به دو نقل یا دو نسخه مختلف از آن، دسترسی داشته است. (ر.ک: بحار الأنوار، ج 30، ص 294)




⚫️ با بررسی اسناد کتاب «دلائل الامامه» با نام‌هایی همچون:

🔃القاضی ابواسحاق ابراهیم بن احمد بن محمّد بن احمد بن عبدالله الطبری (متوفّای 373 هـ)؛ ابوالمفضّل محمّد بن عبدالله بن محمّد بن عبیدالله الشیبانی (متوفّای 387 هـ)؛

ابوالحسن احمد بن الفرج بن منصور بن محمّد بن الحجّاج الفارسی (متوفّای 392 هـ)؛

مواجه میشویم که همگی، از مشایخ بیواسطه مؤلّف «دلائل الامامه» به شمار می‌روند🔃


⚪️ از مقایسه سندهای فوق با سندی که از کتاب «دلائل الامامه» نقل نمودیم، استقلال این سندها از یکدیگر به روشنی قابل مشاهده می‌باشد که ما را به این نکته رهنمون می‌سازد که: «ابن شهر آشوب» متن نامه را از کتاب «دلائل الامامه» نقل نکرده است.

لذا، این نامه، دارای دو منبع جداگانه و سه سلسله سند مستقل از یکدیگر میباشد.


🔘 علاوه بر این، ضعفهای رجالی سندهای نامه، خود قرینهای بر اثبات حقیقی بودن متن نامه است؛ زیرا به طور طبیعی، انتظار نمیرود که چنین نامهای با «سلسله سندی خدشه‌ناپذیر» (= اسنادی صحیح و مشایخی ممتاز) به دست تاریخ‌نگاران رسیده باشد.


🔵 نکته حائز اهمّیّت درباره این منبع اصیل، آن است که مؤلّف آن یعنی ابن شهر آشوب مازندرانی که در مدارک اهل سنّت، از وی با اوصافی همچون «صَدُوقُ اللَهجَه» یاد شده است، نامه را تقطیع نموده و به مناسبت فصلبندیهای کتابش، به فرازهایی از نامه اشاره فرموده است.



🔴 و اما سند نامه مندرج در کتاب «دلائل الامامه» به شرح زیر است:

✖️حدّثنا أبوالحسین محمّد بن هارون بن موسی التلعکبری، قال: حدّثنا أبی رضی الله عنه، قال: حدّثنا أبوعلی محمّد بن همام، قال: حدّثنا جعفر بن محمّد بن مالک الفزاری الکوفی، قال: حدّثنی عبد الرحمان بن سنان الصیرفی، عَن جعفر بن علی الحوار، عَن الحسن بن مسکان، عَن المفضّل بن عمر الجعفی، عَن جابر الجعفی، عَن سعید بن المسیّب✖️


#نامه_عمربن_خطاب_به_معاویه

#مثالب_النواصب

#ابن_شهر_آشوب

#بحارالانوار

#محمدباقرمجلسی

#دلائل_الامامه

#محمدبن_جریر_طبری

۲۹ دی ۹۵ ، ۱۲:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیدامیرحسین اکبری

اثبات_خلافت_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام4

اثبات_خلافت_امیرالمومنین_علی_علیه_السلام


قسمت4


📜 حدیث اثنا عشر خلیفه


💠در حالی که مغرضینه علمای اهل سنت و وهابی همواره برای تعیین مصداق حدیث اثنا عشر خلیفه  حیران و سر در گم بوده اند تا چگونه این حدیث را مطابق با خلافت خلفای جورشان بگردانند، شیعه اثنا عشری بر اساس روایات صحیح السند اهل سنت و مورد قبول وهابیت توانسته مصداق واقعی آن که همانا دوازده امام  از خاندان پاک پیامبر صلی الله علیه وآله هستند را به خوبی تفسیر و با واقعیت تطبیق نموده  و این حدیث را بعنوان نمادی از حقانیت عزت و آبروی خود به ثبت رساند.


✳️بخاری در کتاب خود از جابر بن سمره روایت کرده ⬅️ از پیامبر صلی الله علیه وآله شنیدم  فرمود: پس از من دوازده امیر و جانشین خواهد بود سپس کلمه ای فرمود که من نشنیدم. پدرم گفت حضرت فرمود:تمامی آنها از قریش هستند. (۱)


💢مسلم در کتاب خود از جابر بن سمره روایت کرده ⏪ همراه با پدرم نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله شرفیاب شدیم؛ از حضرت شنیدم که فرمود:این دین همواره عزیز و سر بلند خواهد بود تا زمانی که دوازده خلیفه و جانشین پس از من بیایند؛ آن گاه پیامبر صلی الله علیه و آله کلمه ای فرمود که سرو صدای مردم، مانع از شنیدن من شد، به پدرم گفتم:حضرت چه فرمود؟ پدرم گفت: حضرت فرمود: تمام جانشینان من از قریش خواهند بود. (۲)


🔶همین معنی را با الفاظ و تعابیری شبیه گروهی از حافظان و راویان بزرگ اهل سنت همچون احمد بن حنبل، ترمذی، ابوداود، و دیگران روایت نموده اند.


🍃خوانندگان گرامی توجه داشته باشند که در روایت مسلم آمده که: در بین سخنان پیامبر صلی الله علیه وآله صحابه آنقدر سروصدا کردند (وضج الناس) که مانع از شنیدن صدای حضرت گردید؛ این پرسش مطرح میگردد که چرا صحابه ای که برخی ادعای عدالت همه ی آنها رادارند با سرو صدا و جنجال خود نسبت به سخنان حضرت بی احترامی نموده اند⁉️🤔


🔷 و یا اساسا مگر حضرت چه مطلبی بیان فرمودند که به مذاق برخی صحابه خوش نیامده و میان آنها ولوله و سر و صدا ایجاد نموده است⁉️🤔


📚منابع از کتب اهل سنت

۱-صحیح بخاری جلد ۶ صفحه ۲۶۴۰ حدیث ۶۷۹۶ کتاب الاحکام باب ۵۱ باب الاستخلاف محمد بن اسماعیل بخاری....

۲-صحیح مسلم جلد ۳ صفحه ۱۴۵۳ حدیث ۱۸۲۱ کتاب الاماره باب الناس تبع لقریش مسلم بن حجاج النیسابوری..


#حدیث_اثنا_عشر_خلیفه

#مسلم 

#بخاری

#جابربن_سمره

#احمدبن_حنبل

#ترمزی

#ابوداود

۲۹ دی ۹۵ ، ۱۲:۵۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
سیدامیرحسین اکبری